Foutcodes

Actuele regelgeving

  1. 1.

    Voertuigunit mag niet zijn voorzien van foutcodes volgens handleiding fabrikant die de integriteit van de tachograaf in gevaar brengen en mogelijk duiden op manipulatie. In de volgende situatie moet er een nader onderzoek volgen of de installatie gemanipuleerd is:

    • Snelheidsoverschrijding van meer dan 5 minuten;
    • Onderbreking van de stroomvoorziening meer dan 5 minuten;
    • Fouten in de gegevens van de bewegingssensor;
    • Poging tot inbreuk op de beveiliging;
    • Communicatiefout DSRC;
    • Gegevens plaatsbepaling GNSS-ontvanger ontbreekt;
    • Communicatiefout GNSS;
    • Tegenstrijdige bewegingsgegevens;
    • Tijdsoverlapping GNSS-voertuigunit en GNSS-ontvanger.
    Wijze van keuren
    Uitlezen voertuigunit op aanwezige foutcodes met de apparatuur van de fabrikant, downloadkey of maken van een print fouten en gebeurtenissen. Inventariseren foutcodes. Bij de foutcodes volgens opgave fabrikant, moet een nader manipulatie onderzoek volgens handleiding fabrikant worden uitgevoerd. Indien er daadwerkelijk manipulatie wordt vastgesteld vanuit deze foutcodes gaat dit altijd gepaard met een melding in het RDW-register.